Lietuviški tinklalapiai ir pasaulinės web tendencijos
Tikriausiai kiekvienas internetu besinaudojantis lietuvis kone kasdien apsilanko viename ar kitame interneto tinklalapyje. Dažniausiai jie ieško informacijos, apsipirkinėja ar domisi kaip gyvena draugai, tačiau ne visada randa tai ko tikisi arba jei ir randa, tai ne taip greitai kaip norėtųsi. Tokiomis akimirkomis iš jų ne kartą galima išgirsti: “Nepatogu, nieko nerandu, kas čia per velnias?”. Tikėtina, kad interneto svetainių lankytojai tokių žodžių nelaidytų, jei viskas būtų paprasta ir aišku, o informacija pasiekiama vos keliais pelės ar klaviatūros paspaudimais. Vartotojai vertina paprastą, dėmesio neblaškantį svetainės dizainą bei galimybę tą patį tinklalapį pasiekti bet kokiu naršymui internete skirtu įrenginiu, tai yra kompiuteriu, mobiliuoju telefonu ar kitu prietaisu. Lietuvos tinklalapių kūrėjai jau perprato pasaulines web dizaino tendencijas ir stengiasi jas pritaikyti savo kūriniuose. Šiame straipsnyje apžvelgsime, ką reikėtų daryti, kad investicijos į elektroninę rinkodarą paskatintų jūsų projekto sėkmę ir netaptų tik dar viena eiline reklama internete.
Mobilusis internetas atvėrė platesnes galimybes, dabar laisvomis nuo darbo akimirkomis žmonės be didelių pastangų gali pasinerti į WWW tinklą. Tačiau ne visi tinklalapiai yra pritaikyti naršymui šiais įrenginiais, apie tai išduoda nepatogus svetainės valdymas, į ekraną netelpantis, neaiškiai matomas, o galbūt ir visai nematomas tekstas, nuotraukos, video įrašai bei kiti svetainės elementai. Susidūrę su tokiais sunkumais vartotojai pas jus ilgai neužsibus ir verčiau pasirinks kitą svetainę.
Nuo tokio žingsnio juos sustabdytų prie įrenginių ekrano dydžio prisitaikantys responsive dizaino tinklalapiai, kurie mobiliojo telefono ekrane išlieka tokie pat patogūs ir informatyvūs kaip ir naršant kompiuteriu. Beveik visos pagal šį dizainą sukurtos svetainės turi kelis bendrus bruožus, vienas iš jų - Hamburger meniu.
Dažniausiai ši meniu ikona matoma tada, kai svetainė yra lankoma per mobilųjį įrenginį. Taip atvaizduotą meniu savo telefonuose kasdien sutinka ir Android mobiliosios operacinės sistemos naudotojai. Dažnai matomą simbolį vartotojai jau spėjo įsisavinti, todėl jį išvydę telefone ar interneto svetainėje greitai atpažįsta kaip parinkčių meniu, kuris padeda naviguoti.
Kitas dažnai sutinkamas svetainių elementas - “endless scroll” arba “long scroll” - šios tendencijos atsiradimą taip pat lėmė mobilieji įrenginiai, kurie mus įpratino prie siauro, horizontalaus, sąrašo formatu pateikto informacijos srauto (kad tilptų telefono ekrane), kuriame manevruojame slinkties juostą stumdami į apačią ar šoną.
Dabar toks pats principas naudojamas ir paprastuose tinklalapiuose: čia informacija talpinama viename puslapyje, kuriame galima manevruoti slinkties juostą stumiant į viršų, apačią, kairį ar dešinį šoną arba meniu filtrų pagalba. Taip pat informacija gali būti pateikiama moduliais arba mozaikomis.
Moduliais pateikiamos informacijos pionierius - Pinterest tinklalapis. Informacija čia rodoma “vieno kąsnio” principu ir yra puikiai pritaikyta ieškantiems prekių, informacijos, įkvėpimo, statistikos ar kitokių dalykų.
Kiekvienas modulis - tai atskiras informacijos blokas, kurį galima atsidaryti vieno mygtuko paspaudimu. Jų forma leidžia patogiai valdyti norimą pateikti informaciją, o tai atitinka šiuolaikines interneto tendencijas, kurios reikalauja aiškaus išdėstymo. Tokia valdymo sistema taip pat formuoja gerą prekinį įvaizdį - naudojamos aukštos kokybės nuotraukos traukia lankytojų dėmesį ir sukuria norą sužinoti daugiau informacijos, apsilankyti įdomioje vietoje ar įsigyti prekę, kuri reklamuojama.
Siekiant pritraukti ir išlaikyti vartotojų dėmesį taip pat naudojama animacija, kuri svetainei suteikia interaktyvumo, o vartotojui - galimybę pasijausti padėties šeimininku ir įsitraukti į jos valdymą. Geriausia, jei šis procesas pavirsta savotišku žaidimu, kuris vartotojui naudingas ne tik informacine, bet ir emocine prasme - jam sukuria gerą nuotaiką ar neleidžia nuobodžiauti. Animacijos yra skirstomos į dideles ir mažas:
Didelės animacijos naudojamos lankytojo dėmesiui pritraukti, sukurti gylio iliuziją 2D formatu - tai toks efektas kuomet vartotojas slinkties juostą vesdamas žemyn ar į šoną, mato kintančius animacinius efektus.
Mažos animacijos - tai nedidelio formato animaciniai elementai naudojami norint tinklalapiui suteikti gyvybingumo. Jie sutinkami tinklapio krovimosi etape, užvedus pelę ant mygtuko (angl. hover animation) ir kitose panašiose situacijose.
O dabar šiek tiek plačiau apie keletą prieš tai išvardintų animacinių efektų:
Krovimosi animacija: Skirta tam, kad vartotojas nenuobodžiautų, kol kraunasi tinklalapis arba aplikacija. Krovimosi animacijos dažniausiai būna minimalistinės vadinamojo ,,Flat” stiliaus, naudojamos portfolio arba vieno puslapio tipo tinklalapiuose. Paprastumas, tinklalapio spalvų paletė ir jokių garsų – kelios taisyklės, kurių reikėtų laikytis naudojant tokio stiliaus animacijas.
Navigacija ir meniu: Norint tinklalapyje išlaikyti lengvą dizainą, reikia taupyti vietą, dėl šios priežasties išpopuliarėjo paslėpti menių blokai, kuriems atversti taip pat naudojami animacijos elementai.
,,Hover” animacija: Pelę užvedus ant tam tikrų tinklalapio elementų jie atgyja - toks interaktyvumas teigiamai veikia tinklalapio lankytoją. Pavyzdžiui, užvedus pelę ant klausimo “Ka veikti?” atsiranda meniu blokas su daugiau pasirinkimų.
Fono animacija/video: Animuotas fonas tinklalapiui prideda gyvumo, pritraukia vartotojo dėmesį. Tačiau animacija ar video medžiaga turėtų būti naudojama saikingai, nes per didelis jos kiekis gali varginti akis ar blaškyti lankytojų dėmesį.
Taikant animacinius elementus svarbiausia išlaikyti nuoseklumą tiek dizaino, tiek turinio prasme, kad visame tinklalapyje būtų sukurtas lengvas ir tolygus judėjimas.
Kurdami savo tinklalapį nebūtinai turite naudoti visas čia paminėtas web dizaino tendencijas. Gerai ir kokybiškai svetainei užteks kelių svarbiausių elementų: prie įrenginio ekrano dydžio prisitaikančio dizaino, aiškaus meniu bei logiškos informacijos pateikimo struktūros. Tuomet jūsų svetainė bus patogi vartotojui (angl. User friendly), kuris patyręs teigiamas emocijos pas jus sugrįš dar ne kartą.